Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
140
konferencja
Status:
Autorzy: Czerwiński Dariusz, Kiersztyn Adam, Oniszczuk-Jastrząbek Aneta, Czermański Ernest, Gorgol Izolda, Pluciński Michał
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: angielski
Strony: 300 - 313
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: TAK
Nazwa konferencji: 28th European Conference on Artifical Intelligence
Skrócona nazwa konferencji: 28th ECAI 2025
URL serii konferencji: LINK
Termin konferencji: 25 października 2025 do 30 października 2025
Miasto konferencji: Bolonia
Państwo konferencji: WŁOCHY
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Witryna wydawcy
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 2 października 2025
Abstrakty: angielski
Purpose: This study examines some novel approach for filling missing data in AIS databases. Proposed solution is designed for filling dynamic data in AIS systems. Need for the study: In the era of globalization and intensive international trade, accurate monitoring of vessel and container ship routes is essential for efficient maritime logistics and ensuring the safety and security of maritime traffic. Although widely implemented, the Automatic Identification System (AIS) frequently generates data gaps, particularly in regions with limited signal coverage. These missing entries reduce the reliability of analyses and forecasts, thus undermining operational and strategic decision-making. Such lack of data implies also limits for a modern Artificial Intelligence involvment into the decision-making. Methodology: This paper presents a novel approach to dynamically filling data gaps in large AIS datasets, based on spatio-temporal analysis using weighted averages and data similarity estimation methods. The method was validated on a real-world dataset comprising approximately 32 million records and demonstrated high accuracy and strong potential for practical deployment. Findings: Effectively completing and correcting AIS data not only enhances dataset integrity but also provides a more reliable foundation for decision-making in the maritime sector. Practical Implications: Improved data precision supports the deployment of intelligent management tools for route planning, maritime traffic coordination, port operation optimization, and fleet supervision. In the long term, it also enables the implementation of advanced artificial intelligence (AI)-based systems, paving the way toward predictive and autonomous maritime transport management.