Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
10
Lista B
Status:
Warianty tytułu:
The technology of the photovoltaic structures reducing the fuel consumption and toxic components of exhaust gases, by transport refrigerated semitrailer units
Autorzy: Wendeker Mirosław, Gęca Michał Jan, Grabowski Łukasz, Barański Grzegorz
Rok wydania: 2014
Wersja dokumentu: Elektroniczna
Język: polski
Numer czasopisma: 3
Strony: 6660 - 6665
Bazy: Baztech
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Witryna wydawcy
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Abstrakty: polski | angielski
W artykule przestawiono koncepcję zastosowania technologii fotowoltaicznej przeznaczonej do wspomagania napędu agregatów chłodzących w naczepach typu chłodnia. Przesłanki podjęcia badań stanowią logiczny ciąg myślowy, zgodnie z którym kosztowne w zasilaniu urządzenia elektryczne na pokładzie naczepy oraz ciężarówki mogłyby być zasilone szybko taniejącymi układami fotowoltaicznymi, prowadząc do zmniejszenia zarówno zużycia paliwa jak i zagrożeń ekologicznych. Pobór prądu we współczesnej ciężarówce z zabudową typu chłodnia jest istotnym strumieniem mocy w ogólnym bilansie mocy użytecznej. Autorzy przedstawili obliczenia kosztów wytworzenia 1 kWh energii elektrycznej w naczepowym agregacie chłodniczym. Dokonano analizy produktywności energii elektrycznej ogniw fotowoltaicznych. Na tej podstawie oszacowano wpływ zastosowania ogniw fotowoltaicznych na zmniejszenie zużycia paliwa i emisję składników toksycznych przez jednostki napędowe ciężarówek i silników agregatów chłodniczych.
The conception of the photovoltaic technology application designed to assist the drive of the cooling units in the refrigerated semitrailers was presented in the paper. The conditions for undertaking the research are the logical train of thought, according to which, the power-intensive electric device on the semitrailer deck would be powered by photovoltaic system, (which are becoming cheaper), leading to a reduction of both fuel consumption and environmental threats. Power consumption in a modern refrigerated semitrailer is an important stream of power within the overall power output. The authors present the calculation of the cost of the production of 1kWh of electric energy in the refrigerated semitrailer units. An analysis of the productivity of photovoltaic structures was undertaken. On this basis, the influence of the photovoltaic cells application on the reduction of fuel consumption and toxic components emission by the truck and engines units drives was estimated.