Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
10
Lista B
Status:
Warianty tytułu:
Photovoltaic structures bus technology reducing fuel consumption and emissions of toxic
Autorzy: Wendeker Mirosław, Grabowski Łukasz, Gęca Michał Jan
Rok wydania: 2014
Wersja dokumentu: Elektroniczna
Język: polski
Numer czasopisma: 3
Strony: 6666 - 6673
Bazy: Baztech
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Witryna wydawcy
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Abstrakty: polski | angielski
Rozwój techniki autobusowej powodowany wymagania pasażerów wobec komfortu podróży, komunikacji audiowizualnej z organizatorem transportu, oświetleniem wewnętrznym oraz możliwości elektronicznego wspomagania zarządzaniem ruchu miejskiego powoduje rosnące obciążenie elektryczne sieci autobusowej. Dodając do odbiorników mocy elektrycznej już istniejące urządzenia pokładowe pobór prądu we współczesnym autobusie miejskim jest istotnym strumieniem mocy w ogólnym bilansie mocy użytecznej. Źródłem energii elektrycznej autobusu jest alternator wraz z regulatorem napięcia, napędzany przez silnik spalinowy autobusu. Wejściowym źródłem energii jest energia chemiczna zgromadzona w oleju napędowym. W artykule przedstawiono koncepcję technologii fotowoltaicznej przeznaczonej do autobusów komunikacji miejskiej. System przetwarzania energii słonecznej na energię elektryczną zmniejszy obciążenie alternatorów autobusu prowadząc do zmniejszenia zarówno zużycia paliwa jak i zagrożeń ekologicznych. W artykule przedstawiono również rzeczywisty system fotowoltaiczny zabudowany na autobusie miejskim. Przeanalizowano problemy zabudowy struktur fotowoltaicznych na dachu autobusu. W artykule przedstawiono wstępne wyniki badań systemu fotowoltaicznego. Technologia autobusowych struktur fotowoltaicznych zmniejszających zużycie paliwa i emisję składników toksycznych
The development of bus technology caused by the comfort requirements of passengers concerning travelling comfort, audiovisual communication with the transport organizer, interior lightening and electronics-aided urban traffic management causes an increasing electrical load of bus network. Current consumption in contemporary city bus is an important stream of power within the overall power output balance. Alternator together with the voltage regulator powered by the bus combustion engine is the source of bus electricity. The input energy source is the chemical energy contained in the diesel fuel. The paper presents the concept of photovoltaic technology designed for city buses. Solar to electrical energy conversion system will reduce the bus alternators load, leading to a reduction of both fuel consumption and environmental threats. The paper also presents a real photovoltaic system mounted on the city bus. The problems concerning the construction of photovoltaic structures on the roof of the bus were analyzed. The preliminary research results of the photovoltaic system are presented