Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
10
Lista B
Status:
Warianty tytułu:
Simulation studies of the aircraft radial engine
Autorzy: Pietrykowski Konrad, Gęca Michał Jan
Rok wydania: 2014
Wersja dokumentu: Elektroniczna
Język: polski
Numer czasopisma: 6
Strony: 8645 - 8653
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Witryna wydawcy
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Abstrakty: polski | angielski
W artykule przedstawiono wyniki badań 1-wymiarowego modelu (1D-CFD) lotniczego silnika gwiazdowego dużej mocy ASz-62IR. Jako cel modelowania postawiono zbudowanie modelu uwzględniającego rzeczywiste wymiary silnika. Powinien on dobrze odzwierciedlał osiągi rzeczywistego silnika, ponieważ kolejnym etapem będą badania optymalizacyjne układu zapłonowego. W procesie identyfikacji modelu wykorzystano wyniki badań stanowiskowych obejmujące charakterystyki ciśnienia w przewodzie dolotowym, przebieg ciśnienia w pierwszym przewodzie dolotowy oraz charakterystykę mocy maksymalnej oraz jednostkowego zużycia paliwa. Zaprezentowano wyniki badań symulacyjnych w postaci charakterystyk osiągów silnika które porównano z wynikami badań stanowiskowych. Wyznaczono również błąd odwzorowania osiągów silnika. Uzyskane wyniki potwierdzają zasadność zastosowania programu AVL BOOST do modelowania silnika ASz-62IR. Otrzymano wyniki na zadawalającym poziomie. Błąd odwzorowania ciśnienia w przewodzie dolotowym nie przekraczający wartości 4%, a błąd odwzorowania mocy i jednostkowego zużycia paliwa nie przekracza 1,5 %. Przedstawiony model daje więc możliwość przewidywania osiągów silnika po wprowadzeniu zmian w organizacji procesu spalania. Również możliwe jest oszacowanie osiągów przy zasilaniu innym paliwem, takim jak tańszym w eksploatacji mieszaniną etanolu i benzyny, czy zastosowanie benzyny samochodowej.
The paper discusses the research results for a 1-dimensional (1D-CFD) model of a high-power aircraft radial engine ASz-62IR. The modelling aimed at developing a real-dimension engine model to reflect real engine performance because this research stage will be followed by the research on ignition system optimization. The bench testing results that refer to the characteristics of inlet pressure, pressure in the first inlet channel, maximum power and specific fuel consumption were applied to develop the model. This paper presents the simulation test results as engine performance characteristics which were compared with the bench testing ones. There was also determined engine performance mapping error. The results confirm that it was correct to apply the AVL BOOST software to model the ASz-62IR. The results are satisfying. The engine performance mapping error for intake pressure does not exceed 4%, and the power and specific fuel consumption mapping error does not exceed 1.5%. Our model allows us to predict engine performance if there are changes in a combustion process.