Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
5
spoza listy
Status:
Autorzy: Pivák Adam, Pavlíková Milena, Záleská Martina, Reiterman Pavel, Barnat-Hunek Danuta, Pavlik Zbyšek
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2022
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: angielski
Numer czasopisma: 1
Wolumen/Tom: 2425
Numer artykułu: 070003
Strony: 1 - 4
Scopus® Cytowania: 2
Bazy: Scopus
Efekt badań statutowych NIE
Finansowanie: The authors gratefully acknowledge financial support received from the Czech Science Foundation, under project No 19-00262S - Reactive magnesia cements-based composites with selected admixtures and additives. This research has been also partially supported by the Grant Agency of the Czech Technical University in Prague, grant no SGS20/153/OHK1/3T/11 and Ministry of Science and Higher Education in Poland, statuory research number FN/14/ILiT/2019.
Materiał konferencyjny: TAK
Nazwa konferencji: International Conference of Numerical Analysis and Applied Mathematics 2020
Skrócona nazwa konferencji: ICNAAM 2020
URL serii konferencji: LINK
Termin konferencji: 17 września 2020 do 23 września 2020
Miasto konferencji: Rhodes
Państwo konferencji: GRECJA
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Witryna wydawcy
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 6 kwietnia 2022
Abstrakty: angielski
Annually, 1.5 billion waste tires are produced world-wide. With limited capacity of landfills and law restrictions researchers are looking for other ways to utilize this waste. Among these approaches, use of grinded tires as part of building materials is becoming popular sustainable solution. Therefore, the aim of the presented research is to design and investigate material characteristics of magnesia-based composites with incorporated grinded waste tire-based filler. Tire rubber was applied in the form of 100 %, 125 % and 150 % dosage of filler. Chemical composition of magnesia binder was investigated using X-ray fluorescence technique (XRF). For the developed composites, workability, structural, mechanical, and thermal properties were studied. Workability of fresh composite mixtures was characterized by flow table test. Among basic structural characteristic of hardened composites, bulk density, specific density, and total open porosity were investigated. Analysis of mechanical resistance included flexural strength, compressive strength, and dynamic modulus of elasticity tests. Thermal properties were measured by a transient plane source (TPS) technique. The replacement of silica filler and raise of filler content led to the reduced bulk and specific densities which was accompanied with great improvement of thermal insulation capability of lightened magnesium oxychloride cement (MOC)-based composites. On the other hand, the incorporation of grinded tire rubber negatively affected the mechanical resistance of produced composites. Based on the experimental investigation and conducted analyzes, the developed MOC-based composites with tire rubber filler have potential to utilize waste tires dumped on landfills with preserving primarily used natural sand. Moreover, MOC-based composites can be considered as environmentally friendly materials with lower carbon footprint and promising alternatives to Portland cement composites.